CIĄŻA
  • Wykryta wada genetyczna (np. Trisomia 21, rozszczep podniebienia) – pierwszą konsultację najlepiej odbyć jeszcze przed pojawieniem się Maluszka
NOWORODEK
  • Poród przedwczesny lub po terminie
  • Komplikacje przy porodzie, np. niedotlenienie
  • Maluszek ma problemy z jedzeniem / ssaniem (brak synchronizacji czynności: oddychanie-ssanie-połykanie, problemy z miarowym ssaniem lub też przystawieniem do piersi, ciągła potrzeba ssania – nawet gdy dziecko jest najedzone)
DO UKOŃCZENIA 12 MIESIĄCA DZIECKO POWINNO
  • Nawiązywać kontakt wzrokowy (szczególnie podczas karmienia dzieci lubią patrzeć na twarz i w oczy mamy lub taty)
  • Odpowiadać na uśmiech – najpóźniej do 3-go miesiąca życia
  • Prawidłowo ssać pierś lub butelkę. Wszystkie czynności powinny być skoordynowane (oddychanie-ssanie-połykanie), ssanie powinno być miarowe, spokojne bez widocznego zmęczenia.
  • Reagować na odgłosy dochodzące z otoczenia
  • Około 6 miesiąca gaworzyć – wypowiadać powtarzające się sylaby, powolutku odpowiadać, próbować naśladować sylaby, które się do niego mówi
  • Sprawnie odgryzać, gryźć, żuć i połykać – na miarę swoich możliwości. 9-cio miesięczny Maluch właściwie już sam może się najeść (rączkami, łyżką, widelcem) oraz próbować pić z otwartego kubeczka czy rurki. Jest przy tym najprawdopodobniej udekorowany posiłkiem czy piciem, ale tak właśnie się uczy, by już za chwilkę mógł zjeść wszystko zupełnie sam i nie potrzebować gruntownej kąpieli.
  • Wskazywać palcem. Gdzie jest krówka? (Około9 – 10 miesiąca)
  • Dziecko do ukończenia pierwszego roku życia powinno mówić już swoje pierwsze słowa mama, tata, baba, itp., a rozumieć zdecydowanie więcej!
  • Wykonywać proste polecenia: Przynieś misia. Daj buziaka.
  • Nawiązywać wspólne pole uwagi – dziecko skupia się na wspólnie wykonywanej czynności, np. zabawa klockami, podążanie wzrokiem za czymś, co rodzic pokazuje palcem
  • Dmuchać (np. na piórka)
DO UKOŃCZENIA 24 MIESIĄCA DZIECKO POWINNO
  • Wskazywać części ciała (ręka, noga, brzuch, oko, ucho, nos…)
  • Zwracać uwagę na osoby, które do niego mówią
  • Naśladować dźwięki z otoczenia (onomatopeje)
  • Wypowiadać wszystkie samogłoski
  • Tworzyć pierwsze wypowiedzi dwuwyrazowe
  • Prowadzić pierwsze, proste rozmowy z osobami, które dziecko otaczają
  • Stale podnosić zasób słów, które wypowiada
  • Poprawnie wypowiadać głoski: p, b, m, t, d, k, g
DO UKOŃCZENIA 36 MIESIĄCA
DZIECKO POWINNO
  • Wypowiadać proste zdania (które około 36 miesiąca potrafią być już całkiem mocno rozbudowane)
  • Wykonywać złożone polecenia Weź misia i połóż go na krześle
  • Zadawać pytania Dlaczego?
  • Chętnie słuchać bajek czy też wierszyków.
  • Pod koniec tego okresu mowa powinna być zrozumiała dla otoczenia. Pomimo tego, że może być jeszcze niewyraźna, mogą być opuszczane głoski, zmiękczane wyrazy, to obcy dla dziecka człowiek powinien Go zrozumieć.
  • Poprawnie wymawiać głoski: f, w, ś, ź, ć, dź, j, l
DO UKOŃCZENIA 4 ROKU DZIECKO POWINNO
  • Prawidłowo mówić o przeszłości i przyszłości
  • Poprawnie wymawiać głoski: s, z, c, dz,. Głoski sz, ż, cz, dż może jeszcze zastępować przez: s, z, c, dz lub rzadziej przez: ś, ź, ć, dź
  • Umieć krótko opowiedzieć, o czym była bajka, którą usłyszał.
  • Opowiadać zdaniami, co widzi na obrazku; układać proste historyjki obrazkowe
DO UKOŃCZENIA 5 ROKU DZIECKO POWINNO
  • Poprawnie wymawiać głoski: sz, ż, cz, dż oraz r
  • W wypowiedziach uwzględniać kolejność wydarzeń
  • Potrafić wyjaśnić znaczenie słów (opisać cechy danego przedmiotu czy też podać możliwości jego zastosowania)
UKOŃCZONE 6 LAT
Mowa i wymowa powinna być już w pełni opanowana
ZAWSZE, GDY
  • Istnieją jakiekolwiek wątpliwości, czy dziecko dobrze słyszy
  • Język, wargi, policzki sprawiają wrażenie nieprawidłowej budowy
  • Dziecko nadmiernie ślini się
  • Pojawiają się problemy z oddychaniem (np. niemiarowy oddech, oddychanie przez usta, spanie z otwartą buzią)
  • Dziecko podczas mówienia wysuwa język między zęby
  • Pomimo braku kataru dziecko mówi jakby „przez nos”
  • Mowa dziecka jest niepłynna, dziecko zacina się lub jąka
  • Dziecko potrafi mówić, ale w określonych momentach, przy zmianie otoczenia przestaje mówić, nie jest w stanie wydobyć z siebie głosu
  • Ssie kciuk, wargę, rękaw itp.